pisanie ikon, technika pisania ikon

Pisanie ikon

Technika

Przed rozpoczęciem pisania ikony bardzo ważnym elementem jest odpowiednie przygotowanie deski. Skleja się ją z mniejszych kawałków drewna na przemian linią słojów. Ma to na celu zapobiec wykrzywianiu się deski wraz z upływem lat. 

To właśnie od poprawności wykonania i sklejenia deski przez stolarza zależeć będzie jakość dalszej pracy. Najpopularniejszym materiałem wykorzystywanym w Polsce do produkcji desek pod ikony jest drewno lipowe, które musi być odpowiednio sezonowane. Do wzmocnienia desek służą dębowe szpongi wykończone w jaskółczy ogon. Innym wariantem są proste szpongi wbijane od  górnej i dolnej  krawędzi  deski tzw. zastrzały.

W początkowej fazie deskę przekleja się klejem z królika o różnym stężeniu, którego zadaniem jest zamknięcie por w drzewie oraz zabezpieczenie jej przed wilgocią i zabrudzeniami. Po zaimpregnowaniu kolejnym etapem jest przyklejenie na desce gazy, która usztywnia deskę oraz stanowi podstawę pod grunt kredowo-klejowy. Gruntowanie jest najważniejszym elementem w trakcie przygotowania deski pod ikonę. Każda z 12 warstw powinna zostać naniesiona dokładnie bez pośpiechu. Początkowe 2 warstwy rozprowadza się ręką, żeby dobrze grunt przylegał do gazy oraz pozbyć się wszelkiego rodzaju pęcherzyków. Kolejne 8 wstukuje się pędzlem a ostatnie 2 szpachlą. Dziennie można nanieść dwie warstwy gruntu a sam proces trwa około tygodnia.

Po zagruntowaniu deski przychodzi czas na szlifowanie. Używa się do tego papieru ściernego o różnej gradacji. Bardzo ważne jest, aby usunąć wszystkie nierówności i rysy, które mogą być widoczne w późniejszym procesie złocenia. 

Kiedy mamy wyszlifowaną deskę można przenieść rysunek i przystąpić do złocenia. Należy przygotować pulment ( specjalna tłusta glinka) wraz z klejem z królika. Nanosi się kilka warstw, które można delikatnie przetrzeć w celu wygładzenia powierzchni bardzo drobnym papierem ściernym lub pędzlem ze świńskiej szczeciny.  Płatki złota przykleja się na wódce a następnie poleruje specjalnym agatem w celu uzyskania połysku. Złocenie na pulment to stara szlachetna metoda pozłotnicza, która daje możliwość uzyskania zarówno matu jak i błysku na złocie.

Po pozłoceniu można rozpocząć proces pisania ikony. Potrzebne na tym etapie jest przygotowanie emulsji z żółtka jaja oraz octu winnego, które łączy się z pigmentami mineralnymi ( mielone minerały). Na ikonie nanosi się kolory od najciemniejszego do najjaśniejszego, uzyskując w ten sposób głębie i trójwymiarowość.

Przedostatnim elementem jest podpisanie ikony imieniem przedstawianej postaci . To właśnie w tym momencie obraz staje się ikoną i nie wymaga poświęcenia.

Końcowym procesem powstawania ikony jest olifienie. Używa się do tego specjalnie przygotowanego oleju lnianego z octanem kobaltu, który rozprowadza się ok 8h na ikonie.  Po tym czasie ściąga się ją za pomocą czystych kartek papieru.  W dawnych czasach olej lniany był wystawiany na słońce przez  ok 12 lat, żeby w naturalny sposób zgęstniał i ściemniał. Obecnie używa się gotowych olif, które można kupić w specjalistycznych sklepach plastycznych.

W ten sposób zabezpiecza się ikonę na okres około 100 lat, ale również wydobywa intensywną barwę używanych pigmentów .

 

 

     ikony ręcznie pisane ikony pisane ręcznie